Stenciltisdag 3

Idag ska jag visa den första av två tekniker för att få lite mer liv i sina stenciler.

Till den här tekniken behöver du: stencil, cardstock, distress ink, embossingpulver, embossingdabber, stämpel, vattenfast stämpeldyna (t ex Archival) och washi– eller annan tape med låg vidhäftning. Överkurs men onekligen praktiskt är en antistatdyna och icke-permanent tape runner, t ex EZ dots.

SAM_3798

Börja med att färga in ditt cardstock med några olika distress inks eller andra stämpeldynor. En blending tool är inte heller ett måste, du kan använda en sminksvamp eller liknande. Jag väljer att jobba på ett teflonark så behöver jag inte oroa mig för underlaget. Eftersom det är ganska halt och jag inte har någonstans att tejpa så brukar jag använda EZ-dots: dra en rand på baksidan av ditt cardstock så halkar det inte runt.

SAM_3799

När du färgat in bakgrunden så lägger du på din stencil och fäster den med tape. Även här är det behändigt med tapen på baksidan eftersom stencilen ska täcka hela kortet; det finns ingenstans att fästa med tape på ovansidan. Gå över stencilen och färga in med distressdynorna ett varv till. Distress ink djupnar i färg för varje lager, därför har jag valt just dessa dynor till det här.

SAM_3800

Sen har jag missat att fota ett steg🙂 Använd din stämpel och en stämpeldyna i avvikande – eller samma – färg och stämpla ovanpå stencilen. Några tips: Jag upplever att det är lättast att få bra resultat om jag använder en clearstamp. Man får också ett bättre tryck om man lägger en bit dekorgummi (eller något annat mjukt) under sitt cardstock innan man stämplar. Och sist men inte minst: vattenfast dyna kan vara marig att få bort från stencilplasten, det bör man vara medveten om utifall man är tokrädd om sina scrapprylar.
Ta bort stencilen och låt bakgrunden torka.
Innan jag går vidare med embossingen använder jag en antistatdyna och drar över bakgrunden. Det neutraliserar fettfläckarna som uppstår när man hanterar sitt kort och minskar risken att embossingpulvret fastnar där man inte vill ha det. Innan jag köpte den här (och embossingdabbern) var jag ingen vän av embossing men nu är det ett helt annat ljud i skällan. En likartad produkt, men med en liten borste istället, har funnits på Pyssloteket men verkar vara slut i skrivande stund.

SAM_3801Flytta över din bakgrund till ett skräppapper*. Lägg tillbaka stencilen över bakgrunden. Passa in mönstret som det låg tidigare och fäst med tape. Dutta din embossing dabber/-dyna över stencilen och strö över embossingpulver. Lyft bort stencilen, skaka av överflödet av pulver och värm tills embosspulvret smält.

SAM_3802

*Gör alltså inte som jag har gjort här: embosspulver är besvärligt att få upp från ett teflonark…
Den färdiga bakgrunden….

SAM_3803

 …. och det färdiga kortet.

SAM_3835

Nästa tisdag får ni variant 2. Välkommen tillbaka då.

/Babsan

Kommentera

