Tekniktiskdag del 10 – Enkel resist

Idag ska vi göra en teknik som är rackarns enkel men som ger ett otroligt snyggt resultat.

Det du kommer behöva är en bit vitt papper, en bakgrundsstämpel, post-it lappar och distress ink + blending tool. Dessutom behöver du en vit stämpeldyna. Min favorit är Color box’ ”Frost white”, den täcker helt klart bäst av de vita som jag prövat. Jag har en stor dyna men jag vet att Anna alltid har den lilla, formad som ett kattöga, hemma och ber man snällt kanske hon kan ta hem den stora också. Jag har valt att använda mitt vanliga stämpelpapper till det här, dels för att jag inte vill att den vita stämpelfärgen ska suga in så mycket i papperet, dels för att det är lättare att använda min ink blending tool om papperet är lite glatt.

10 (1)

Jag färgar in min stämpel med den vita dynan och ser till att få ett ganska jämnt lager över hela ytan…

10 (2)

 

… och stämplar den sen på mitt vita cardstock. (Min stämpel var uppenbarligen inte helt ren men det gör inget för just den här tekniken.) Frost white tar god tid på sig att lufttorka men det går alldeles utmärkt att zappa färgen med en Heat it för att snabba upp torktiden.

10 (3)

 

När jag använder stora bakgrundsstämplar som den här så väljer jag att låta stämpeln ligga kvar på bordet och lägger papperet ovanpå, baklänges alltså. Sen lägger jag på ett skräppapper och trycker till papperet mot stämpeln, med handen eller med en brayer. Jag har en akrylkloss som är tillräckligt stor men tycker att den kan vara lite otymplig att jobba med så då brukar  jag vända på steken helt enkelt.

Sen väljer jag ut vilka färger jag vill använda. Jag har valt tre färger som, blandade med varandra, ger upphov till andra snygga kulörer.

 10 (4)

Jag börjar med att maska av en rand som följer min stämpels mönster….

10 (5)

 

… och färgar in den med min första färg, Tumbled glass. Det vita stämpelmotivet kommer att framträda ungefär som en resisteffekt (mer om resistteknik kommer en annan tisdag).

10 (6)

 

Sen flyttar jag  upp den undre maskningslappen men inte hela vägen upp, kant i kant med det blå, utan jag låter det nya fältet överlappa det blå lite så att jag får ytterligare en rand, en grön, när jag lägger på den gula färgen (Squeezed lemonade). I överkant väljer jag att använda en ny post-it eftersom jag ska byta färg; återanvänder jag den gamla blå så kommer det att bli grönt i både över- och underkant och det vill jag inte.

10 (7)

Sen upprepar jag proceduren tills jag har täckt hela kortet. Är man sparsamt lagd så kan men spara sina post-its och återanvända när det är dags för nästa ”gröna” rand. Var uppmärksam om lappen börjar ”brätta”, då är det bäst att byta ut den. Ja, det går åt en del post-its men ärligt; är det såna som kommer ruinera en med den här hobbyn?!😉

Squeezed lemonade + Picked raspberry blir en orange färg. Picked raspberry + Tumbled glass blir en lila nyans.

10 (8)

 

Av mina 3 dynor har jag alltså fått 6 olika färger.
10 (9)

Jag  tyckte att mina fält blev lite för breda ovan så jag gjorde en ny bakgrund och så här blev mitt färdiga kort:

kort68

Jag valde en svart kortbas för att framhäva färgen lite extra. Stjärnorna kommer från Studio calico och är färglagda med Inka gold. Stämpeln är privat.

Och du! Om du testar nån av teknikerna så vill vi gärna se! #pyssloteket på Insta eller via Facebook.

Tack för idag! Hoppas du kommer tillbaka nästa vecka. /Babsan

Kommentera

