Granar på längden och tvären

Nä, bara på längden faktiskt. Bland mina julkortsattiraljer hittade jag en gran från Marianne design som jag köpte hos Anna förra julen – den är för mig den optimala granen. Inte så stor, inte så symmetrisk och sympatiskt bullig. När jag skriver det här inlägget är den tillfälligt slut men det finns andra fina granar från Marianne design, se länkar längst ner i inlägget. 

Till mitt första kort har jag embossat en bakgrund från Hero Arts. Tyvärr är ju de amerikanska måtten lite kortare än svenska standardmått så jag ”fyllde ut” med en silverrand i båda ändar. Jag gjorde dem genom att dra en watermarkpenna hyfsat rakt längst med kanten och sen embossa som vanligt. Därefter stansade jag ut min gran. Den silverfärgade granen har jag fått till helt enkelt genom att dra en embossing dabber över en bit cardstock och sen embossa allt med silverembossingpulver. Sen fäste jag helt enkelt pappret bakom ”granhålet” så att silvret tittade ut. Paljetter och några små blingstenar fick bli enda dekoration. 
kort250 (1) kort250 (2)

Den utstansade granen som blev kvar färgade jag in med distress ink i färgerna Picked raspberry, Worn lipstick och Ripe persimonne. Den blev alldeles lagom till ett enkelt 10×10-centimeterskort.

kort249 (1)

 

Bäst som jag höll på med mina kort så insåg jag att jag ville göra ett liknande kort men med mönsterpapper. Här har jag stansat ut granen direkt i kortbasen, stansat en likadan gran i mönsterpapper och sen monterat den i hålet. Stencilen jag har använt är privat men TCW har en liknande.
kort253 (2)

kort253 (1)

Hur går det för dig med dina julkort (om du gör såna)? Det är ju inte allt för länge tills de ska ligga på lådan.

Tipp tapp tipp tapp…

Tack för titten/ Babsan

Kommentera

