Paketmojäng

I olika bloggar har jag sett en ”bapparat” (som min dotter sa när hon var liten) som man använder för att göra sina egna små paket, en s.k. Gift box punch board från WeRMemorykeepers. Till sist så kunde jag inte hålla mig utan bad Anna skaffa hem en dylik till mig. Det är alltså en platta, ungefär som en score board, där man utifrån givna mått punchar, bigar och sen viker ihop en färdig ask.

Under förutsättning att man har en skärmaskin som skär hyfsat rakt och att man kan läsa innantill så var det här plättlätt och faktiskt jättekul. Så pass kul att jag gjorde en hel trave lådor i olika storlekar. Ett ypperligt sätt att göra sig av med lite mönsterpapper om man råkar ha ett eller två för mycket… men det kanske bara är jag? Det man ska tänka på är att inte använda för tunt papper för då blir de bigade kanterna lätt fula. Man bör också tänka på att om man använder mönsterpapper som har en riktning, t ex en löpande text, så kommer en del av texten att hamna upp och ner eller diagonalt.

Här är de askar jag vek på försök. Embossingpulvret är med som storleksreferens. Den största asken, rosaröd längst bak, är ca 10*10*10 cm och den minsta, den diagonalt randiga, är 5*5*5 cm. Det finns även mindre storlekar, den allra minsta ca 6 mm hög, men det var alldeles för smått för mina korvfingrar 🙂

låda1 (2)

Förslutningen gör man genom att puncha skåror i fyra av hörnen; man gör även det med punch boarden.

låda1 (1)

Nu till jul så har jag gjort var sin ask till den stora och lilla tjejen i familjen. Noras är dekorerad likadant på alla 4 sidor (förutom tagen) och innehåller teaterbiljetter till Ronja Rövardotter…..

låda2 (3)

…medans Anna får en lite större som innehåller cash. Det smäller lite högre när man är 19 tror jag. låda3 (5)

Båda askarna har jag vikt av POW glitterpapper. Jag var tveksam till om det skulle funka eftersom det är lite hårt men det gick alldeles ypperligt – faktiskt bättre än med vanligt papper.

Om ni blev sugna på en sån här så kan ni maila Anna på info@pysslotketet.se så kan hon ta hem.

(De utstansade bokstäverna kommer också från Lawn fawn och heter ”Cole’s ABCs”. De finns inte i butiken men kan säkert tas hem på begäran – maila i såna fall samma adress som ovan)

Tack för titten! / Babsan

HÄR finns ett Youtubeklipp hur den fungerar.

Kommentera

