Tekniktisdag #18 – Distressrutor, maskning, embossing, bleach out

Idag ska jag visa ett kort med inte bara en utan faktiskt fyra olika ”tekniker”: embossing (som vi avhandlade i bl a tekniktisdag 11), maskning, distressrutor och en variant på ”bleach out”.

Distressrutor är min absoluta ”go to”! Om jag t ex har ett beställningskort men ingen inspiration så börjar jag i princip alltid med att göra en distressrutebakgrund. Sen kommer resten av sig själv och de är näst intill felsäkra! Dessutom kan de varieras på en liten miljon olika sätt. En distressruta är egentligen nånting så enkelt som att man avgränsar den yta som man vill (eller inte vill) färga in och sen färglägger med valfritt medium. Själva avgränsningen kan man göra på flera olika sätt med det jag ska visa idag är det jag oftast använder.

Jag börjar med att skära till ett papper i den storlek som jag vill ha. Just idag använder jag akvarellpapper för jag vet att jag kommer använda en del vatten till bleach out-effekten men vanligtvis så använder jag vanlig, slät, cardstock. (Man kan givetvis använda papper med struktur men då får man ett lite annat utseende plus att jag tycker att det är svårt att stämpla på – om man nu ska stämpla.) Sen plockar jag fram mina post-it lappar och river bort en smal remsa i den klistriga sidan. Sen monterar jag dem tunt om mitt papper, så långt in som jag vill att den vita bården ska vara bred. Jag vill inte att kanten ska bli rak för jag gillar det ojämna utseendet men självklart går det bra att  bara fästa post-it lapparna som de är. När jag har fäst alla lapparna så brukar jag förstärka hörnen med lite tape för att förhindra att de glider isär så lätt.

15 (1)

Det jag kommer behöva till resten av mitt kort är Versamark- eller embossingdyna, vitt embossingpulver, distress inks + blender, pensel och hushållspapper. Mina stämplar har jag valt för att de har ganska stora tomma ytor som lämpar sig väl för bleach out. Jag kommer även använda sax och fler post-it lappar.

 

15 (2)

När jag har monterat mina post-its så börjar jag med att stämpla och embossa min första luftballong. Jag väljer att positionera den en bit ut på kanten, så att en del av stämpeln kommer försvinna ”ur bild”.  15 (3)

Medan embossingen svalnar ska jag förbereda för maskningen: jag stämplar det motiv jag just embossat på en post-it lapp och klipper ut det. Se till att åtminstone en del av motivet hamnar på den klistriga sidan så att du har något att fästa med. Eftersom jag bara ska stämpla rakt över lappen så räcker det men om man maskar för att sen gå över med t ex en ink blending tool kan det vara bra att förstärka med fler fästpunkter, t ex ickepermanent dubbelhäftande tejp eller liknande.

15 (4)

Jag måttar in min utklippta ballong över det motiv jag redan embossat….

15 (5)

 

…stämplar den andra ballongen, tar bort masklappen och embossar även det andra motivet.
15 (6)

Det man ska tänka på när man maskar är hur man vill bygga upp sitt sceneri: det som ska synas mest/i sin helhet/vara längst fram ska man stämpla först. Låt säga att jag vill stämpla en Magnolia som sitter på en bänk framför ett träd. Då stämplar jag Magnolian – maskar henne – stämplar bänken – låter masken för magnolian sitta kvar men lägger även på en mask för bänken – och till sist trädet. Capisce?

Sen börjar jag lägga på min färg. Jag föredrar att använda distress ink pad och blending tool men jag har även prövat t ex Disrtess stains, Distress paint och olika mister. Det färdiga utseendet blir väldigt olika men snyggt oavsett. När jag gör infärgningen så sätter jag alltid ner min blending tool utanför själva rutan och jobbar mig sen inåt med cirkelrörelser. Jag gnuggar ganska ordentligt hårt, ibland nästan så det gnisslar. Upplever man att man får ett ojämnt resultat så skulle jag tippa att det här är problemet. Ta i mer alltså!

15 (7)

 

Tänk också på att köra utifrån och in för att inte oavsiktligt lyfta på kanten. Särskilt när man embossar har de en tendens att vilja släppa lite från papperet. Eftersom luftballongerna är embossade så är det alls inga problem att köra rakt över dem. Jag tyckte himlen behövde nåt så jag letade fram en stencil med stjärnor på, la tillbaka min mask (som jag förutseende nog inte hade kastat) och gick över den med samma blå nyans. Distress inks djupnar i färg för varje lager man lägger på vilket är väldigt sympatiskt eftersom man kan göra ton-i-ton effekter så här. 15 (8)

När jag är nöjd med färgerna på min bakgrund så tar jag fram en pensel och målar valda fält med vatten. När färgen löser upp sig så tar jag en bit hushållspapper och trycker till för att suga upp överskottsfärgen. Jag ”bleker bort” färgen helt enkelt därav namnet bleach out. Med lite övning så kan man använda den här tekniken på lite proffsigare sätt, till att göra lite skuggor osv, men jag är inte riktigt där än🙂 Man kan även, efter att man tagit bort färgen, välja att måla på med en annan färg. På nästa bild har jag tagit bort färgen från korgen och nedre delen av ballongen:

15 (9)

Och här har jag tagit bort färg från hela ballongen. Jag skulle nog kunna få det ännu lite ljusare men jag var rädd att förstöra mitt mästerverk😉

15 (10)

När jag satte ihop kortet så tyckte jag fortfarande att det saknades något i det övre hörnet så jag stämplade, embossade och tog bort färg från tre små stjärnor. Jag valde svart fotomatta och svart text för att få till en bra kontrast mot färgerna.15 (11)

Nu blev det ett sånt där mastodontinlägg igen. Hoppas du som orkade läsa ända hit blev lite inspirerad och prövar nån av teknikerna – man behöver ju inte använda dem alla tillsammans. / Babsan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s