Udda inlägg

Idag kommer det ett udda lördagsinlägg från mig. Jag tänkte på det här att vid årsskiften så är det ju ganska vanligt att man listar saker en massa saker: saker som hänt under året, sina bästa alster, årets bästa böcker eller vad det nu kan vara. Jag, som shopoholic, tänkte lista mina bästa köp under 2014!

Vi börjar med prylar:

På plats nummer 5 hittar vi min T-linjal. Jag är ju lite fyrkantig av mig och vill gärna att saker ska vara så raka och rätlinjiga som det går. Där är T-linjalen ett superbra hjälpmedel.  (Tillfälligt slut men du hittar den i kategorin Verktyg/Skära, klippa, kapa när den finns i lager igen.)

Nummer 4 är min stamp press från Martha Stewart. Sen jag köpte den har jag inte behövt kasta eller modifiera ett enda kort pga ”tappad” stämpel som smutsat ner eller hamnat fel. Anna kan ta hem den på beställning, info@pyssloteket.se

Pryttel nr 3 är min inverterade pincett från EK Success. Och med inverterad menar jag att pincetten öppnas när man nyper ihop den, inte tvärt om som i vanliga fall. Slut med kramp i fingrarna för att inte tappa greppet.

På plast nummer 2 hittar vi den dubbelhäftande supertunna tejpen från Sizzix. Att fästa intrikata dies är nu en barnlek. (Tillfälligt slut hos leverantören men kommer in så snart det bara går. Bör ligga under Verktyg/Lim & tejp när den är tillbaka.)

Och plats nummer 1 då?! Jo, den hedrande förstaplatsen går till en ack så enkel sak, men som fundamentalt förändrat min inställning till embossing, nämligen EK Success’ Powder tool applicator. Eller antistatborsten som jag kallar den. Sen den kom in i mitt liv har jag nog embossat lika mycket på de 9 månaderna som jag tidigare gjort totalt sett på X antal år. Jag har gjort reklam för den i massor av inlägg men den använder man alltså till att neutralisera sin yta innan man embossar och slipper på så sätt oönskade embossfläckar här och där.

SAM_5205

Om vi då lämnar verktygen och går över på det som är roligast att shoppa – själva materialet.

Plats nr 5 går till ett embossingpulver, nämligen Ranger’s Liquid platinum. Sjukt snyggt, matchar allt och smälter snabbt. Om du bara ska köpa ett embossingpulver i år så är det här ”the one”.

På plats nummer 4: paljetter. Jag har helt enkelt inte insett storheten med paljetter som dekorationselement förrän nu, oavsett om det är utanpå ett kort eller som fyllning i ett shaker card.

3:e platsen går till stämplar från Paper smooches. Fina och lättstämplade med många fina & roliga texter.

Det var väldans tight mellan 3:an och 2:an men Lawn fawn knep andraplatsen för att variationen är större och de är ju så attans söta.

Och första platsen i kategorin material, då? Jo, den går till en samling produkter som jag helt plötsligt finner mig själv inte kunna leva utan – s k stitched dies. Vem hade kunnat tro att en liten fusksöm kunde göra så mycket för ett kort?! Flera tillverkare har snappat upp trenden och Anna har valt att ta in dies från Lawn fawn som har den detaljen, t ex rektanglar, löv, borders, snöflingor…. De säljer som smör så här gäller det att hålla sig framme.

          

SAM_5206

 

Det här var mina bästa köp under 2014. Har du hittat nåt som du tyckte var extra bra? Lämna gärna en kommentar.

Tack för titten!/Babsan

5 reaktioner på ”Udda inlägg

  1. Hehe. Jag knep den sista T-linjalen tror jag. 😋 Tvekade länge vid pincetten men avstod tills en annan gång. (Damn!)
    Antistatborsten har jag sen tidigare och gillar.
    Gillar också Papersmooches och Lawn Fawn-stämplarna men de jag helst ville ha var slut. (Lesson learned, vänta inte för länge!)
    Letar också paljetter mer och mer men svårt att hitta snygga. Shaker Cards är verkligen skoj.
    Tokälskar också Stitced diesen. Man vill bara ha mer och mer.

    Min topplista då (förutom prylarna ovan).

    5. Timpans tysta embossingfön. Förutom ljudskillnaden så är den ändå så mycket bättre än den gamla blå trotjänaren.

    4. Minidistresserna, dess förvaringslådor och de små runda infärgningsvektygen. Så mycket lättare att ta med sig eller använda hemma än alla de stora stämpeldynorna som tog sån plats. Dessa blir mycket mer använda. Själva infärgningsvektygen älskar jag numera än de kantiga som jag mer hade en hatkärlek till.

    3. Sentimentsstämplar av alla de slag. Helst engelska då svenska texter ibland känns lite krystade. Gillar Lawn Fawn, Paper Smooches och Dylusions.

    2. Kort och kuvertpacken som en viss Anna beställde hem massor av. Blev dock. Inte övertygad förrän jag var på kursen som du höll i. Perfekt för mig som inte har så mycket tid/ork/plats. Bara plocka fram kort i lämplig storlek och voilà! Gör verkligen så många fler kort nu jämfört med tidigare, mycket tack vare dessa.

    1. Cut’n’boss! Min elektriska stansmaskin som tar alla(?) dies och embossingfoldrar upp i Lettersize. Så underbart för mina handleder och övriga kroppen att slippa veva och krångla. Skoj också med dessa enorma embossingfoldrar. 😊 Stansar mycket mer än tidigare och nu är det roligt igen.

Kommentera

