Tekniktisdag #25 – iron off embossing

Alltså, jag vet att det är lite tröttsamt med alla dessa amerikanska termer och uttryck men ibland så funkar det bara inte på svenska så ni får stå ut med det😉

Till det kort jag ska visa idag så behöver jag akvarellfärg och -papper, vitt eller genomskinligt embossingpulver och nånting så oortodoxt som ett strykjärn. Jag har förberett genom att embossa mitt motiv med genomskinligt pulver på akvarellpapper. Jag läste ett tips på nätet om att tejpa fast sitt papper på t ex en skärbräda för att minska risken att pappret bucklar sig men jag vete fasen om jag tyckte det hjälpte. Jag kommer inte besvära mig med det i fortsättningen i alla fall.

24 (1)

Jag färglägger mitt motiv precis som vanligt och när det är klart så uppgraderar jag till större penslar och målar hela bakgrunden. Eftersom motivet är embossat så kan man gå ända in mot kanten av blommorna utan att riskera att man sabbar sitt motiv. 24 (2)

Här är även bakgrunden klar och som ni ser har pappret slagit sig ganska mycket trots min tjep.
24 (3)

När färgen har torkat helt så kommer vi till strykjärnsmomentet. Jag lägger en bit skräppapper, typ skrivarpapper, ovanpå mitt motiv och sen stryker jag det med ett strykjärn på medelvärme. Embossingpulvret kommer då att smälta igen och sugas upp i skräppappret.

24 (4)

Ibland får man inte med allt på första försöket, då kan man bara flytta pappret och stryka lite till.

24 (5)

Det man då får är ett helt platt motiv med distinkta kanter.

24 (6)

Precis som förra tisdagen lyckades jag förstöra mitt papper med en olyckligt placerad textstämpel  men jag gjorde om övningen, den här gången med en bakgrundsstämpel:

24 (8)

24 (9)

Testa gärna – det blir en jättesnygg effekt! / Babsan

 

En reaktion på ”Tekniktisdag #25 – iron off embossing

Kommentera

