Tekniktisdag #26 – ”fönsterkort” och lite färgläggning

Håll fast er – idag blir det ett sånt där mastodontinlägg igen! Jag tänkte göra ett, i brist på bättre översättning, fönsterkort och även visa lite hur jag tänker när jag färglägger. Till det här kortet behövs en kortbas, en bit cardstock som är något mindre än kortet till fronten och en bit cardstock att stämpla och färglägga på. Dessutom behövs en die, en embossfolder, en blyertspenna, stämplar, något att färglägga med och en stämpeldyna som passar dina valda pennor.

27 (1)

Börja med att stansa ut dien ur frontbiten som ska placeras ovanpå kortbasen.

27 (2)

Medan jag hade min cuttlebug framme passade jag även på att embossa frontdelen. Här syns det tråkiga med ”utrikiska” embossfoldrar; de amerikanska kortbaserna är ju lite kortare och bredare än svenska. Eftersom jag för en gångs skull lyckades embossa hyfsat rakt så skulle jag kunna behålla kanten som dekoration men jag kommer förmodligen att skära bort den. (Och därmed också korta av min kortbas i motsvarande utsträckning.)

27 (3)

På den andra cardstockbiten ritar jag av mitt hjärta för att ha en guide för vad som kommer synas genom det hjärtformade hålet i fronten.

27 (4)

Med hjärtat som ram kan jag enkelt planera hur jag vill placera mina stämplar.
27 (5)

Och här är mina motiv på plats. 27 (6)

Medan motiven torkar så passar jag på att fixa en vimpel med min text och att välja färger till mitt motiv. Jag använder sen några år tillbaka Copics och det är den färgnumreringen som kommer finnas i inlägget. Tidigare använde jag ProMarkers och pennorna funkar exakt likadant, själva tekniken har jag inte förändrat sen jag började med Copics (däremot så tycker jag bättre om penselspetsen som finns på copics än den lite hårdare udden på PM och det är skälet till att jag bytte). Alltså bör det jag skriver om i det här inlägget fungera precis lika bra på PM men jag vill poängtera att val av papper och stämpeldyna kommer att spela roll. Likaså handlar det om att öva öva och öva! 27 (7)

Här är de färger jag beslutade mig för att använda:
27 (8)

Eftersom hatten och pippin var så pass små så fokuserar jag på att visa flodhästen istället. Till den har jag 4 olika grå nyanser och börjar med att färglägga hela flodhästen med den ljusaste grå. Jag väljer nästan alltid att börja med den ljusaste färgen och det gör jag för att mätta pappret och därmed se till att de efterföljande lagren kommer sugas upp lika mycket överallt. När jag färglägger det här baslagret så gör jag alltid cirkelrörelser i så stor utsträckning som möjligt (men i de allra minsta hörnen är det nästan omöjligt). Att jag använder runda rörelser är för att jag tycker att det ger snyggast övergångar mellan de olika områdena. Färglägger man ”som barnen”, med streck uppåneruppåner, så blir det mycket skarpare kanter mellan partierna. Tycker jag alltså. Och det gäller för hela inlägget: det här är tekniker/tips på vad jag tycker funkar för mig. Det är inte rätt enligt skolboken och det kanske inte är rätt för dig utan du kanske måste testa dig fram till ett eget sätt. 27 (9)

Nästa grå lägger jag från kanterna och ganska långt inåt. Här frångår jag alltså cirkelrörelserna. 27 (10)

För nästa grå så gör jag likandant men går inte lika långt in som med W-2; jag vill att färgen ska mörkna utåt kanten, dels där flodhästen är rundad, över rumpan och nosen, dels den delar som normalt ligger i skugga t ex hans bakben.27 (11)

 Med den mörkaste grå lägger jag bara en tunn linje på valda ställen enligt punkten ovan. En sak som jag tycker underlättar för att få snygga övergångar är att inte göra raka kanter i skarvarna mellan två färger, som på flodhästens rumpa här nedan. En lite fransig kant ger ett naturligare utseende, skuggor är ju sällan knivskarpa om man inte står under en 1000-wattslampa.

27 (12)

Som avslutning gick jag tillbaka till min ljusaste grå och gick över hela motivet igen för att tona ihop övergångarna. Om nån undrar varför flodhästen är lite fläckig/har fått lite struktur så beror det på mitt papper. Vanligtvis så använder jag ett papper som är ganska blankt, det tycker jag ger snyggast resultat: färgerna suger inte in så mycket och blir lättare att blanda. 27 (13)

Innan vi går vidare med resten av bilden… Ja, det är överkurs att använda 4 olika grå nyanser. Man måste inte har en triljon pennor för att få ett snyggt resultat men som jag brukar säga på mina kurser – det är det enklaste sättet.

Till gräset har jag bara valt två gråna nyanser och två nyanser som ligger ganska långt ifrån varandra. Varför? Jo för att det räcker, precis som jag precis konstaterat. Jag lägger den ljusare gröna över hela gräsmattan, med lite fransar mot himlen för vilken gräsmatta är exakt rak (om det inte är en golfgreen), och med samma gröna lägger jag ett par extra lager direkt under flodhästen, där hans skugga hamnar. Inga cirkelrörelser! Här är det bättre att jobba i gräsets ”växtriktning” för att det ska se mer levande ut.27 (14)

Med den mörkare gröna lägger jag ytterligare lite färg på skuggpartierna och definierar lite ”gräs”; lite längre och tjockare strån längst ”fram” i bilden för att bidra till illusionen av djup i bilden. Sen gick jag över hela alltet med den ljusare gröna igen, åter igen för att tona ihop de skarpaste övergångarna. 27 (15)

Sen började jag färglägga himlen med B000. När jag kommit så här långt så tog penna slut ba’ så där! Det blev till att improvisera och jag ersatte den med BG000. 27 (16)

Resultatet blev ju inte optimalt men man kan ju inte vinna jämt 🙂 Här har jag även lagt lite mörkare partier runt själva figurerna. De har ju egentligen ingen skugga stående så där mot en himmel men jag tycker det blir finare med lite definition runt dem.27 (17)

Sen matchar jag ihop mitt ritade hjärta med den utstansade ramen och fäster ihop dem. 27 (18)

Jag vill ha min panel  på 3D-kuddar för jag tycker det är en snygg detalj på ett lite enklare kort. Här ser ni också anledningen till att jag färglade motivet på en separat cardstockbit. Jag hade kunnat stämpla och färglägga direkt på kortbasen men då hade jag haft det här på insidan av mitt kort. Plus att jag inte kunnat fästa det på 3D-kuddar heller.27 (19)

Efter att ha monterat min vimpel, även den på 3D-kuddar, så avslutar jag med lite glitterpenna. Den här Wink of Stella-varianten har hård spets till skillnad från den med fyrkantig hylsa som har en penselspets.27 (20)

27 (21)

27 (22)

Tack för titten! /Babsan

