Bokmärken

Hej! Pyssloteket är min absoluta favoritbutik när det gäller scrapbooking och allt som hör därtill, så gissa om jag blev glad när Anna frågade om jag ville gästdesigna. Jag hoppas att jag ska kunna inspirera och bjuda på lite roliga idéer.

Jag läser en hel del och uppmuntrar alltid till läsning och då är det kul att göra egna bokmärken och ge bort.
Jag gör dem av färdiga Manilla craft tags som är lagom stora och av bra kvalitet. Jag börjar med att dutta distress paint på mitt kraft sheet. Här har jag använt Squeezed lemonade, Wild honey och Rusty hinge.
001
Jag sprayar med lite vatten och sedan drar jag tagen fram och tillbaka tills jag är nöjd. Jag sprayar lite vatten på själva tagen också för att färgen ska rinna runt lite innan jag torkar den med min värmefön.

002
För att skapa lite dimension använder jag stenciler och stämplar. På denna valde jag stencilen Schoolhouse från Tim Holtz eftersom jag tyckte det passade bra med bokstäver på ett bokmärke. Jag stämplade sedan med stämpeln Script från Kaisercraft. När jag gör bakgrunder använder jag inte akrylblock utan håller bara stämpeln och stämplar lite slarvigt här och där. Till både stencil och stämpel använde jag Vintage photo distress ink pad. Som en sista finish skvätte jag lite Prima color bloom spray på min tag.

005
Jag stämplade sedan mitt motiv, traven med böcker från Tim Holtz Schoolhouse blueprints (den är slut just nu i butiken men maila Anna så tar hon hem den) på Ranger Mixed media cardstock och färglade med distressdynor innan jag limmade fast motivet på tagen med Soft matte gel som är suveränt till sådant. Jag skrev en liten text med bokstavsstickers innan jag förseglade allt med ytterligare ett lager Soft matte gel. På så vis vet jag att stickers och annat sitter fast och jag gillar också hur ytan blir. Det gäller då att använda en torr pensel och vara ganska snabb så man inte drar runt färgen. Till sist fäste jag en Trinket pin och knöt fast lite olika band och spets. Det blev ytterligare ett bokmärke i favoritfärgen rosa, där jag har använt samma tekniker. Ha en härlig dag. /Hanna 052

Kommentera

