I love stenciler!

Stenciler finns i en uppsjö olika motiv och från olika tillverkare och jag älskar att använda dem på mina kort och layouter. Jag använder dem tillsammans med olika typer av medium och jag tänkte ge några exempel. Ni som har följt Gunillas inlägg om tekniker har säkert snappat upp en hel del.

* Stencil + akrylfärg – akrylfärgen applicerar jag med en makeupsvamp eller med en distress ink blending tool. Får man för mycket färg åt gången riskerar färgen att krypa under stencilen och ”förstöra” motivet, så jag är noga att ta lite färg i taget. Jag använder gärna tjockare akrylfärg för att modeling pasten inte ska bli för tunn och utspädd.

* Stemcil + distressdynor – applicerar med distress ink blending tool, ofta i flera omgångar med flera olika färger/nyanser.

* Stemcil + modeling paste + akrylfärg – den modeling pasten som jag använder har ett lite gråaktigt utseende, så jag brukar för det mesta blanda pasten med lite akrylfärg. Oftast vit, men det händer att jag använder andra färger också.

* Stencil + spray – lägg på stencilen och spraya – enkelt, men man måste se till att man täcker de ytor runt stencilen som man inte vill ska bli sprayade.

Det finns många fina stenciler och några av tillverkarna som Anna säljer på Pyssloteket är The Crafter’s Workshop, Tim Holtz och Memory Box. Ibland kan man köpa samma motiv i två olika storlekar, vilket jag gillar, för då passar de till både kort och layouter. 🙂

Pyssla lugnt!
// Jeanette – Tettiz
PyssloSignaturTettiz

Kommentera

