Caribbean

Hej!

Den här veckan bloggar jag en tavla som jag döpt till ”Caribbean”. Jag och min man älskar att resa till Karibien.

När jag provade 2 nyanser av Prima Color Blooms tänkte jag på havet i Mexico och Barbados och blev därför inspirerad att använda dessa till att göra en tavla med just karibiska havet.

Hur gör man då ett hav på en mixed media tavla. Jag bestämde mig för att testa att använda spetsband i olika storlekar och former. Dessa limmades fast med Mod Podge. Pyssloteket har massor av olika bomullsband:-)

Snäckor brukar jag plocka på våra semestrar så det har jag en låda full med. Några av dessa klistrade jag fast med limpistol.

För att få sandkänsla så målade jag med Natural Sand mellan snäckorna.

Här är tavlan med allt fastklistrat, innan allt är målat med vit gesso.

Caribbean1

Jag målade hela tavlan och alla detaljer med vit gesso, flera lager krävdes för att tona ner alla färger.

Sen var det dags för målningen:-) Jag ville ha en simpel och fridfull tavla så jag har endast använt 4 färger totalt. Till havet har jag använt Prima Color Mists ”Soft Teal”, och till himlen ”Summer Sky”. Där de bländar ihop ville jag få lite mörkare nyans, som en horisont, så jag penslade lite extra Summer Sky så att det vart en mörkare linje.  Vågbrytningarna gjorde jag genom att måla spetsens kanter här och var med vit gesso. Sanden är målad med Distress Stains ”Antique Linnen”. Snäckorna är målade med en mist som jag har hemma.

Caribbean2

Caribbean5

Caribbean7

Caribbean 9

Kommentera

