Ombré hombre!

ÄNTLIGEN har ombrédynorna från Hero Arts landat i butiken! I första laddningen kom varianterna i gulorange, rosaröd och turkosblå, eventuellt kan övriga ha kommit när det här väl publiceras.

Själva färgen i dynan är en dye ink, dvs den sjunker in i pappret och färgar in fibrerna (till skillnad från ett pigment ink som ligger kvar ovanpå ytan, enkelt uttryckt.) Precis som många andra Hero arts-dynor så blir det stämplade motivet ganska fläckigt och ojämnt till en början men vart efter färgen torkar så jämnar den ut sig och blir solid och fin. Ombrédynan är indelad i tre filtremsor som har var sin nyans inom samma färg – när man stämplar så får man en färggradering utan större ansträngning.

Eller ansträngning och ansträngning… jag skulle säga att dessa dynor kräver lite mer övning än en helt vanlig stämpeldyna. Dels för att få till snygga övergångar mellan de olika färgpartierna, dels för att de olika filtremsorna kan vara lite olika höga så att man får trixa lite när man färgar in sin stämpel. Eller, åtminstone var det så på mina – jag kanske hade måndagsexemplar?

Idag tänkte jag visa tre kort där jag testat på dessa dynor. På det första kortet har jag stämplat en bakgrund, ”Dots background” från Hero Arts. och sedan kompletterat med stämplar/dies från Lawn fawn, ”Flutter by”. Färglagt har jag gjort med Copics och Wink of Stella.

kort153 (1)

kort153 (2)

På det här kortet har jag använt dem tillsammans med clearstamps, Cute fruit från Paper smooches. För att dämpa det något hysteriska intrycket så lade jag över en bit vellum. Texterna är från ett stamp and cut-set från Hero Arts, Hello heter det och kommer snart in i lager igen.kort154 (1) kort154 (2)

Här är det den rosa/röda dynan tillsammans med ”Gratitude” från Hero Arts. Blommorna kommer från mina egna gömmor men känns som något man borde kunna åstadkomma med krympplast…. Får göra ett försök och återkomma.

kort157 (1)

kort157 (2)

Sammanfattningsvis så tyckte jag att dynorna var jätteroliga att leka med och jag tror nog att jag kommer investera i resterande färger när de väl kommer in.

Tack för titten!

gunilla

Kommentera

