Art journal layout: Coffee is my blood type

I min första art journal testade jag mig fram med olika tekniker och stilar för att se vad som passade mig och när jag trillade över Vicky Papaioannous kanal på YouTube var jag såld. Så jag inspireras mycket av henne och de tekniker hon använder. När min första art journal var fylld var det dags att köpa en ny. Jag tycker väldigt mycket om Dylusions Creative Journal, det är bra kvalitet på pappret och den lilla är lagom stor för mig, så det fick bli en till sådan.

Som första uppslag i min nya bok ville jag ju göra något som definierar mig, och något som folk brukar lägga märke till ganska snabbt är min kärlek till kaffe. Jag gillar inte kaffe, jag älskart. Så vad passade då bättre än att göra en layout med det underbara stämpelsetet Fresh brewed från Tim Holtz?

016

Jag började med att limma fast Tim Holtz tissue paper med Soft matte gel från Prima. I min art journal använder jag uteslutande just soft matte gel som lim. Det fäster bra och torkar snabbt. Tim Holtz tissue paper finns inte i butiken men det är bara att maila Anna om du vill beställa det så tar hon hem. Jag kan varmt rekommendera detta till dem som gillar art journaling, det blir superfina bakgrunder och man får mycket för pengarna.

Sedan målade jag ett lager med gesso som jag spätt ut med lite vatten eftersom jag vill att mönster och text ska synas igenom. Jag snabbade på torktiden lite grann med min heat tool och så duttade jag på distress paint. Jag stryker ut det över sidorna med babyvåtservetter och har på fler lager i olika färger tills det blir som jag vill ha det. För att inte uppslaget skulle kännas så platt använde jag en stencil och kletade på texture paste. Det var första gången jag provade Rangers texture paste, och det var verkligen kärlek. Den är perfekt i konsistensen (dessutom ser den ut som någon god fluffig marshmallowsmet, mums…) och väldigt lättjobbad. Den målade jag sedan med distress paint när den torkat. Man kan blanda färgen med texture paste innan men jag tyckte det blev för ljust, så jag målade efteråt istället. Stämplade lite kaffebönor här och där och en bård med kaffemuggar med stämplar från Lawn Fawns set Love you a latte. Skvätte på först lite Prima color bloom spray i färgen Antique gold och efter det gesso utblandat med vatten. Jag gick över kanterna med svart distress paint och sedan tyckte jag det var dags att få dit mina motiv.

017

Man kan väl inte annat än att älska dessa stämplar? Jag stämplade dem på watercolor paper med vattenfast dyna och färglade dem sedan med distress ink. Det är lite pillrigt att klippa ut små saker som ångan från kaffekoppen och alla små kaffebönor, men jag tycker det är ganska mysigt att sitta och klippa och sedan jag investerade i Tim Holtz sax går det väldigt smidigt.

019

Limmade fast mina stämpelmotiv med Soft matte gel och sedan stämplade jag min titel med alfabetet Worn text från Tim Holtz. Det finns inte heller hemma i butiken men även detta tar Anna in på beställning. Det är lite dyrare än de vanliga stämplarna från Tim Holtz, men väl värt pengarna. Jag tycker det är kanonsnyggt och använder det väldigt mycket. Bokstäverna är egentligen lite mer ”slitna” men på den här layouten fyllde jag i dem med en svart sharpiepenna och när det torkat ritade jag dit högdagrar med vit poscapenna. Klart! Ha en härlig dag! /Hanna

hanna

 

Kommentera

