Hemgjord stamping tool

Alltså, jag är så sjukt glad över att kunna dela det här inlägget med er. Om ni gillar att stämpla så kommer ni efter att ha läst detta och provat själva undrat hur i all fridens namn ni har kunnat leva utan denna innan. Ja, det är så enkelt, och så revolutionerande. Ofta är det ju så, att det enkla är det bästa. Nu kör vi!

För ett tag sedan såg jag om stämpelverktyget Misti och blev eld och lågor. Tyvärr passade det inte riktigt min prislapp då frakten skulle gå på lika mycket som själva verktyget. Visst hägrar det med en sådan men tills de kommer på marknaden i Sverige och Pyssloteket kan börja sälja dem så avvaktar jag. Så trillade jag över en tutorial om att göra en egen stamping tool, och den är BÄST!!! Och ännu mera bäst är att det blir så billigt. Vad du behöver är ett tomt dvd-fodral, dubbelhäftande tejp och foam.
IMG_3686

Ta ett tomt dvd-fodral av den typen som är som ett cd-fodral, alltså clear, genomskinligt. Har du inget sådant kan du ta ett tomt cd-fodral och nöja dig med mindre stämplar. Om du ska stämpla med ez-monterade gummistämplar är fodralet det enda du behöver, men till clearstamps använder du foamet. Klipp till två bitar som passar i fodralet (du tar ut den delen där du sätter skivan) och tejpa ihop dessa så att du har två lager foam på varandra. Jag har även klippt till en likadan bit av magnetark för att kunna hålla pappret stilla, men det är inget måste.

IMG_3688

Jag filade ner kanten där fodralet ”snäpper” igen med en nagelfil. På så vis öppnar och stänger jag locket friktionsfritt. Nu är det bara att börja använda ditt verktyg.

IMG_3684

Jag lägger stämpeln där jag vill ha den.

IMG_3683

När jag fäller ner locket fastnar stämpeln i locket.

IMG_3681

Jag fäller upp locket och drar med stämpeldynan över stämpeln.

IMG_3680

När jag fäller över locket och trycker till stämplas motivet exakt där jag vill ha det.

IMG_3679

Voila! Skulle stämplingen bli dålig, som den i alla fall blir för mig ibland, behöver jag inte hålla på och måtta utan stämplar bara om, jag vet ju att den kommer hamna på exakt samma ställe. Med det här verktyget kan jag prova ut hur jag vill ha mina stämplar och verkligen få dem exakt som jag vill ha dem. Hoppas att du har nytta av detta och upptäcker vilket suveränt verktyg du kan göra själv så otroligt enkelt. Ha det gott! /Hanna

dt

http://static.inlinkz.com/ppr.js

11 reaktioner på ”Hemgjord stamping tool

  1. Jag hade ingen aning om vad Misti var, men det kanske man skulle testa förstår jag nu. sen har jag kikat runt lite, dem här korten med distresser är ljuvliga, den där dynan du använt Hero Art, vad är det för speciellt med den? Korten med Washi också jättefina…jag har blivit ” ringrostig”, har inte gjort kort på ett tag, blivit mer LO , men det här att titta i den här bloggen gör att jag får lust att skaffa lite nytt , synd bara att plånboken inte alltid fyller på lika fort som det kommer nya grejer. Tack för all inspiration , återkommer
    Ha en fin kväll

  2. Tack för fina ord. Kul att vi kan inspirera. Tror många känner igen det där att plånboken inte vill fyllas på tillräckligt mycket🙂 . Jag vet inte riktigt vilken dyna du menar. Är det ombre-dynorna från Hero Arts? Dem har jag personligen inte provat men det är stämpeldynor med tre färger i ett, som går från ljust till mörkt i olika kulörer. På Youtube finns flera bra filmer om dessa dynor, sök på Hero Arts ombre. Välkommen åter😀

    • Det var nog de där smådynorna från Hero Arts du prata om att du inte behövde, men ändå …*ler* fundera bara på vad det är för annat än Timpans smådynor. Sen var det nåt speciellt papper du använt till distresserna?
      / Inga

      • Aha, de små rackarna🙂 . Det är ”vanliga” stämpeldynor,med dye ink men i och med att de är små blir de billigare så man kan köpa fler och så kan man använda Timpans förvaring, de passar precis. Hero Arts dynor ger bättre resultat att stämpla med än distressdynorna. Nu är ju inte jag så kinkig utan stämplar även med distresserna eftersom jag har så många av dem, men det blir skillnad på resultatet med Hero Arts. Även här kan jag tipsa om Youtube, dye ink vs pigment ink, eller dye ink vs distress ink om man vill lära sig mer om olika sorters stämpeldynor. Det är ju en hel djungel, puh. Pappret är Rangers watercolor cardstock, älskart. Det är slätt på ena sidan och har struktur på den andra så man kan välja vilken yta man vill ha. Själv är jag svag för den strukturerade sidan. Lycka till! /Hanna

  3. Underbart! Kikade också på Misti men SSS skulle ha dubbelt så mycket som hon själv fast hennes var slut… Ska fixa en egen, det blir ju perfekt! Tack så himla mycket!!!

  4. Illsmart!! Jag satt IGÅR och funderade på hur man skulle bygga en egen ”misti light” men jag hade nog inte kommit på det här med skummet och magnetarket, det kan jag säga. Gissar att det blivit pannkaka och jag gett upp… men nu KAN jag ju göra en egen! TJOHEJ! Tack för tipset!😀

  5. Hittade till dig just nu. En fråga, mina dvd och cd fodral har en fast upphöjning där dvd:erna resp cd:arna sitter. Jag vet inte hur jag tqr bort dem, hur gjorde du?

Kommentera

