Stenciler

När jag började köpa stenciler använde jag dem i stort sett bara tillsammans med texture paste för att skapa struktur och få lite dimension på mina art journal layouts, men det går att använda dem till så mycket mer. På Pyssloteket finns det massor av läckra stenciler att välja mellan. Mina två favoritmärken på just stenciler är Tim Holtz och Memory box. Jag tänkte visa tre kort där jag på olika sätt använt stenciler till mina bakgrunder. Till alla bakgrunder har jag använt watercolor paper.

På det första har jag duttat på distress ink i olika färger med min ink blending tool genom stencilen. För att inte mitt motiv ska flyta bort i mönstret har jag gjort en liten ”matta” av svart cardstock. För att motivet ytterligare ska poppa upp lite från bakgrunden har jag limmat fast en bit foam mellan bakgrund och motiv. Har använt stitched rectangle dies från Memory box på både bakgrund, matta och motiv. Om de inte finns inne kan du maila Anna och be henne ta hem dem, annars finns liknande från Lawn Fawn. Motivet är söta grisen Petunia och hennes kompisar från Stamping Bella och texten kommer från Paper Smooches.
IMG_3872

På det andra kortet har jag duttat distress paint på mitt kraft sheet och sprayat med vatten för att sedan trycka mitt papper i det och dra runt tills jag får det som jag vill ha det. Jag sprayar lite mer vatten och vänder och lutar pappret för att färgerna ska rinna runt och blanda sig ännu mer innan jag torkar det med min heat tool. Jag tejpar fast stencilen med maskeringstejp på pappret för att det inte ska bli något glapp och sedan duttar jag ut vit distress paint på mitt kraft sheet som jag plockar upp med en ink blending tool och duttar genom stencilen. Jag använder inte skumapplikatorn på själva distress painten eftersom färgen är ganska rinnig och det är risk att det ”blöder” in under stencilen. Med en ink blending tool kan jag lättare kontrollera mängden färg och går hellre över stencilen ett par gånger. Jag torkar igen med min heat tool och sedan stämplar jag dit texten, den här är från KaiserCraft, och sätter fast en blomma med glue dots. På den nedre kanten av den bit svarta cardstock som jag limmat fast har jag använt en stitched border die från Lawn Fawn, en snygg detalj. Knyter ett band runt och så är det klart.

IMG_3874

På det tredje och sista kortet har jag färgat in pappret med distresser och sedan använt texture paste, det går ju alldeles utmärkt att ha även på kort. Är väldigt förtjust i den här molnstencilen från Memory box och med texture paste får molnen lite dimension som passar bra bakom ballongerna från Lawn Fawn. Kunde sedan naturligtvis inte hålla mig från att använda clear Wink of Stella på mina ballonger.

IMG_3873

Hoppas att du fått lite inspiration att använda stenciler på dina kort. Ha en härlig eftermiddag och kväll. /Hanna

dt

http://static.inlinkz.com/ppr.js

6 reaktioner på ”Stenciler

  1. Så fina kort du gjort! Det här papperet ,Ranger, är det speciellt om man använder mycket färger och vatten eller, det finns ju så många olika,dels för Copic , akvareller , det är en djungel
    // Inga

    • Tack snälla🙂 . Ja, det är verkligen en pappersdjungel. Om man använder vattenmedier ska man definitivt ha akvarellpapper. Sedan gäller det dessutom att hitta akvarellpapper av bra kvalitet och som man trivs med. Man får prova sig fram, jag vet inte hur många olika akvarellpappersblock jag har liggande hemma. Rangers akvarellpapper är toppen, det har en strukturerad sida och en slät sida. MEN, nu har jag hittat en ny favorit: Cansons akvarellpappersblock som finns hos Pyssloteket. Jag såg ett tips om att det är skillnad på kallpressat och varmpressat akvarellpapper (ytterligare en aspekt att ta hänsyn till, puh). Jag vet inte om Rangers akvarellpapper är kallpressat men såg att Cansons var det och då var jag ju tvungen att testa🙂 och det var ren KÄRLEK. Jag kommer troligen att fortsätta använda båda sorterna beroende på vad jag ska göra och vad jag vill uppnå för effekt men jag kan varmt rekommendera båda dessa akvarellpapper och då särskilt Cansons som dessutom har ett väldigt bra pris.

  2. Bara kul att kunna hjälpa till (Caanson har flera olika block, även papper för mixed media så se till att du får akvarellvarianten). Hoppas du gillar dem. Ha en fin helg du med🙂 /Hanna

Kommentera

