En julkula att hänga i granen

Jag har gjort ett julkula som man kan hänga i granen. Jag har använt ett mönsterpapper från Primas serie A Victorian Christmas. På alla kanter har jag haft på Stickles glitterlim i guld.

Julkula700

Här kommer en beskrivning hur man gör. Man börjar med att klippa / stansa ut tjugo stycken cirklar. Använder man cirklar med en diameter på 6 cm blir den färdiga kulan 11 cm i diameter. Jag tycker att det blir onödigt stort om man ska ha den i granen. Då är det mer lämpligt med cirklar med diametern 4,5 cm. Då blir den färdiga kulan ca 8 cm.

Mall Julkula

Inuti cirkeln passar man in en liksidig triangel enligt bilden ovan och bigar längs med kanterna på triangeln. Jag klippte ut en triangel som mall och la på cirklarna när jag skulle biga.

Sedan limmar man ihop alla delar. Fem stycken bitar bildar en cirkel. Sätt fast ett band att hänga upp den i.

Materiallista:

Prima Marketing – A Victorian Christmas – Un Chant De Noel

Ranger Stickles – Golden Rod

Band

3 reaktioner på ”En julkula att hänga i granen

  1. Jättefin kula! Jag har försökt göra en likadan, men jag får inte ihop den… Den blir inte rund. Ska det vara bara 20 cirklar?

    • Ja det ska vara 20 cirklar. Fem stycken bildar en cirkel. Därefter är det bara att fortsätta sätta ihop dem. Har du kanske satt ihop sex stycken till en cirkel? Då blir den inte rund.

Kommentera

