Diverse vattenfärgstips

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av lite tips kring de produkter som jag använder när jag målar med akvarellfärg och/eller distress inks.Vi börjar med papper:

I butiken finns det tre sorters akvarellpapper: Rangers Watercolor paper, Cansons XL Watercolor Paper Pad och Primas Watercolor cold press. (Det sistnämnda har jag dock inte testat. Än.)

Rangers papper är härligt tjockt, kritvitt,  och har två olika ytor: en sida som är slät och en som har struktur. De säljs i förpackningar om 10 ark i stl 8,5″ x 11″ och priset är 89 kr. Man kan tycka att 89 kr för tio ark är lite dyrt men man får ju faktiskt ut fyra kort från varje ark (förutsatt att man bara gör frontpaneler och inte hela kortbasen, så klart). Det här pappret använder jag framför allt när jag ska detaljmåla något, kanske framför allt när jag ska måla något och kommer lämna mycket sk white space. Då vill jag gärna ha bakgrunden riktigt vit. Jag tycker att den släta sidan funkar bra att stämpla på och det blir ett rent och snyggt tryck.

rabger

Canson XL Watercolor Paper pad är också ett bra papper. Det har en lätt struktur, har en lite beige ton och är lite tunnare än Rangers och tål följaktligen inte riktigt lika mycket vatten. I och med strukturen så blir det lite svårare att få ett lika jämnt tryck när man stämplar som på Rangers papper, därför använder jag det sällan eller aldrig när jag detaljmålar. Däremot så funkar det utmärkt till att göra hela bakgrunder, antingen med bara distress ink & blending tool som jag skvätter lite vatten på, eller när jag gör sk color wash, dvs ett ganska tunt lager vatten och färg. Priset är dock oslagbart, 99 kr för 30 ark i stl 9″ x 12″. För det priset har man kanske råd att experimentera med ovanliga färgkombinationer och dylikt?

xl'

Jag använder alltså båda sorterna men till helt olika saker. Skulle nån tvinga mig att välja bara en så skulle jag välja Rangers trots det högre priset. Jag skulle väl helt enkelt få se till att göra fel mindre ofta😉

Penslar ska jag inte säga så mycket om. Tettiz gjorde ett superbt inlägg om det ämnet förra helgen, har du missat det så finns det här. Jag kan tillägga att jag använder en kombination av Rangers Artist brushes och vattenpenslar, framför allt Rangers breda pensel. Den är suverän när man gör egna bakgrunder!

När det gäller färgmedium så har jag precis återupptäckt glädjen i gamla hederliga akvarellfärger. Jag vet att Karin talar varmt om Gansai tambi från Kurateke. Anna har dem inte i lager men kan så klart ta hem dem på begäran. Jag använder en lite billigare variant men när jag blir lika bra som Karin på att hantera dem så kanske jag kommer uppgradera mig. När jag inte använder akvarellfärger så använder jag distress inks. Om man äger refiller så är det ju plättlätt att ta upp nån droppe på en palett eller ett akrylblock och plocka färgen därifrån. Jag äger inga refiller så jag använder mina dynor. Från början så hade jag ett akrylblock som jag tryckte dem mot och plockade färgen därifrån men det var lite svårt att se på akrylen vilken färg som var vilken. På nätet swishade det förbi en smart grej som jag anammat: Jag har helt enkelt laminerat ett vanligt vitt ark och använder det istället för akrylklossen. Mot den vita bakgrunden så syns kulörerna alldeles utmärkt!

Jag har även prövat andra färgmedium: olika typer av akvarellpennor, t ex Primas, Primas Oil pastels (tillfälligt slut) och nu senast Tim Holtz distress crayons. Inget utav det har direkt fallit mig på läppen men alla kan ju inte gilla allt. Den typen av färger kanske passar dig som hand i handske.

Till sist ett litet fästtips. Inte lika roligt som ett festtips men ack så nödvändigt. När man målar på akvarellpapper så har ju pappret en tendens att böja sig på ett ganska oattraktivt sätt och det försvårar när man ska tejpa/limma fast motivet på sin kortbas. Jag har ett par sätt för att minska krullet. Först så brukar jag tejpa fast mitt papper mot arbetsytan med lite papperstejp, alltså vanlig maskeringstejp, för att sträcka ut det medan jag målar.  När jag sen är klar och pappret är åtminstone yttorrt så brukar jag lägga det i press över natten: jag har ett ganska stort och tungt akrylblock som jag lägger över motivet och sen ställer jag min Cuttlebug ovanpå. Ett annat tillvägagångssätt som brukar funka för mig är att ta fram strykjärnet. Jag viker ihop en (ren) kökshanduk och lägger på arbetsbänken, ovanpå den mitt motiv och sen avslutar jag med ett vanligt kopieringspapper. Den stryker jag motivet slätt med strykjärnet!

Har jag lyckats få mitt motiv hyfsat slätt så är förutsättningarna bra mycket bättre att kunna fästa det snyggt på kortbasen. Den vanliga dubbelhäftande tejpen som Anna har är bra till mycket men till just akvarellpapper så plockar jag helst fram min power tape. Det är en röd dubbelhäftande tejp, ca 6-7 mm bred, och den sitter som berget! Det vill säga, tejpa för allt i världen inte snett för då blir det svårt, för att inte säga omöjligt, att få bort. Den verkar vara tillfälligt slut men kommer säkert snart in i lager igen.

Alltså, det här skulle bara bli ett litet inlägg om akvarellpapper. Så det kan gå! Om du orkat läsa ända ner: Du är beundransvärd och jag hoppas att du fick med dig nåt matnyttigt.

Tack för titten! /Babsan

gunilla2

2 reaktioner på ”Diverse vattenfärgstips

  1. Klart jag orkade läsa till slutet. Sög i mig allt som ett akvarellpapper. Tekniktips är lika viktiga som inspiration. Har fått en hel del att omsätta i praktiken. Tack Babsan! DU är beundransvärd.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s