Malin testar foil!

Det heta (en del av det) just nu är ju foil. Eller Folie som det ju heter på svenska. Det finns flera olika tillverkare av denna folie, Anna har tre hemma i butiken. Deco Foil, Minc och Primas foil. Min erfarenhet av dem är att alla tre fungerar till alla tekniker. Jag upplever primas folie som tunnast och deco foils som lite tjockare.

Idag kommer jag visa hur du kan applicera den här folien på ditt alster med hjälp av limpenna och dubbelhäftande tejp. Mycket bilder blir det!

IMG_7419_iphone

Jag använde mig av svart cardsock som bas. Just för att folien liksom poppar ut lite extra mot just svar… 😀

IMG_7420_iphone

Vi börjar med stick-it. Det är en tunn dubbelhäftande tejp som kommer i ark. Perfekt för att stansa ut egna texter eller sätta på baksidan av cardstock innan du stansar ut.

IMG_7421_iphone

Ett tips innan du stansar är att pilla lite på skyddspappret och se vilken sida som lossnar. Annars kan det bli som det blev för mig nu, att den sida som lossnar lätt är ”fel” sida och då blir texten spegelvänd. Det funkar ju ändå i det här fallet eftersom jag bara ska visa. Men på ett kort hade det kanske blivit lite för udda. 😉

IMG_7422_iphone

Placera texten där du vill ha den och ta sedan bort nästa lager skyddspapper. Kvar har finns en suuupertunn klistrig yta.

IMG_7423_iphone

Placera din folie ovanpå med färgsidan uppåt!

IMG_7424_iphone

Jag gnuggar först lätt med fingret så jag ser min text, sedan gnuggar jag hårdare med en glasspinne eller ett falsben eller något annat med en kant.

IMG_7426_iphone

Sen kan jag dra bort min folie… tadaaa!

IMG_7428_iphone

Här har jag gjort precis samma sak med den dubbelhäftande tejpen på rulle som Anna säljer. Kan ju bli hur effektfullt som helst som kanter på ett kort eller ram på en LO?

IMG_7429_iphone

Näst på tur är limpenna. Denna har en tunn spets och lämpar sig väl för att skriva saker.

IMG_7430_iphone

Man kan inte skriva alltför smått för limmet flyter ut en aning. Här är bokstäverna drygt 1,5 centimeter höga.

IMG_7431_iphone

Sen är det viktigt att vänta till limmet ”torkat”… det har det gjort när det är genomskinligt. Det fiffiga med den här pennan är att om man limmar medan limmet är blått fastnar saker permanent men om man väntar till det blir genomskinligt så blir det lite som en ”post-it” effekt. Utom med folien då såklart. Den är så tunn att den fastnar permanent.

IMG_7432_iphone

Folien över med färgen uppåt. Gnugga.

IMG_7433_iphone

Å dra bort folien…tadaaa igen!

IMG_7434_iphone

Har man för bråttom och inte låter det torka blir det såhär. Ser ni på bokstaven M? Inte bra.

IMG_7435_iphone

Sist ut för idag är Deco-foils Adhesive pen. Slut just nu men kommer komma hem igen. Den funkar på precis samma sätt om limpennan ovan men har en mycket tjockare udd. Lämpar sig till dekorativa linjer, större text och bakgrunder kanske?

IMG_7436_iphone

Ritat lite slarvigt….

IMG_7437_iphone

Här med folie på… läckert va??

http://static.inlinkz.com/ppr.js

MalinT

En reaktion på ”Malin testar foil!

Kommentarer är stängda.