Besatthet

När det här inlägget publiceras så hoppas jag att Anna fått leverans på stämplarna från Altenew som hon beställt hem. Jag, DT-Malin och DT-Hanna blev handlöst förälskade i det här märket och har, mer eller mindre, tjatat hål i huvudet på Anna att hon ska ta hem. Och droppen urholkar till och med den envisaste gråsten (som chefen 😉  )

Det Altenew framför allt är kända för är stämplar som är s.k. layering stamps. Varje blomma/löv består av flera delar som man stämplar i olika nyanser/färger och på så sätt får man liv och djup i dem på ett sätt som jag aldrig skulle åstadkomma med penna eller pensel. Jag ska inte sticka under stol med att de kan vara lite frustrerande till en början men jag har några tips: 1) Använd en genomskinlig akrylkloss, alltså en utan rutnät, så att du ser tydligt rakt igenom. 2) Stirra dig inte blind på den medföljande ”matchningskartan”. Det var först när jag släppte ”det måste bli exakt som bilden”-tänket som jag blev riktigt sams med stämplarna. 3) Börja gärna öva med ett av de enklare seten, Layering lily är utmärkt som startset.

Mycket mer än så tänker jag inte skriva idag utan istället visa lite inspirationsalster. Många av dem är gjorda innan jag visste att Anna skulle ta hem dem och därför förekommer det en hel del prylar som inte finns på Pyssloteket. (Men även om just den stämpeln/dien inte finns så har hon troligtvis något liknande.)

EDIT: Jag fick en fråga om vilka dynor som är lämpliga att använda. Svaret på det är att jag använder typ alla. De enda jag inte provat (av de jag äger) är Archival ink. Beroende på vilket papper man använder så kommer man få helt olika resultat beroende på dyna. Min personliga favorit är att inka upp stämpeln med distress ink och sen spritsa lite lite vatten på den innan jag stämplar på akvarellpapper. Det ger ett lite mjukare resultat. För kort med lite krispare linjer så använder jag Hero arts dye ink på ett ganska glatt papper, slät cardstock har funkat bra för mig. Versacolors små kuber hade jag liggande i lådorna sen urminnes tider och de funkade också finfint.  Jag har till och med köpt på mig lite fler pigment ink dynor från ColorBox för att komplettera färgerna. (Observera att när jag hänvisar till  ColorBox nedan så är det till de ”vanliga” pigment ink dynorna – inte chalk dynorna! )

Layering lily:

(med Hero Arts dye ink) kort256

(med distress ink på akvarellpapper)

kort275

Vintage roses:

(med pigment ink liknande ColorBox)

kort269

(med pigment ink typ Colorbox och Hero arts dye ink)

kort242 (1)

(med pigment ink typ ColorBox)

kort243 (1)

(stämplade med distress ink och sen har jag täckt blommorna med Ranger’s micro glaze för att kunna göra bakgrunden, också med distresser)

kort258

Vintage flowers:

(med Hero arts dye ink)

kort260

(med watermarkdyna och guldembossing)

kort264

(stämplat kanterna med Archival ink jet black och sedan penselmålat med distress ink)

kort261

(med dye inks från privata samlingen)

kort259

Hoppas ni blir lika förtjusta i seten som vi andra har blivit.

Tack för titten! / Babsan

gunilla

5 reaktioner på ”Besatthet

  1. Oj oj, såå många fina kort, jag blir ju ”sugen” på att prova med det setet, men vad använder du för dynor , jag titta på den videon som finns i shopen efter den stämpeln och där är det ju en sort,men vad ska vi använda om vi inte har det märket
    // Inga

    • Jag använder alla mina dynor: distress ink, Hero arts dye ink och pigment ink dynor, typ Cats eye. Beroende på vilket papper man jobbar på så får man olika resultat. Distress ink på akvarellpapper är nog favoriten men då får man ju inte ett lika ”kripspigt” resultat som med andra dynor. Jag har uppdaterat blogginlägget med vilka dynor jag har använt (där jag kom ihåg).

Kommentarer är stängda.